Wypadałoby zacząć od ubolewania nad tym, jak często mylimy franszyzę z franczyzą. Bez względu na możliwe wady wymowy, są to pojęcia odmienne, a ich zastosowanie obejmuje zupełnie różne sfery. Franczyza to system sprzedaży lub forma jej organizacji, pozwalająca na korzystanie z marki i jej szeroko rozumianego zaplecza przez niezależne przedsiębiorstwa. Franszyza natomiast to ... coś zupełnie innego.
Pojęcie franszyzy należy wiązać już bezpośrednio z ubezpieczeniami. Franszyza, nazywana także klauzulą umowną, to specyficzne postanowienie umowy ubezpieczeniowej, które pozwala na przerzucenie na ubezpieczonego części finansowej odpowiedzialności za wyrządzoną przez tego ostatniego szkodę.
Z pozoru wydaje się, że zapis ten został dodany wyłącznie dla benefitu ubezpieczyciela, który nie będzie musiał wypłacać pełnego odszkodowania w razie wystąpienia szkody, ale w praktyce należałoby na problem spojrzeć szerzej. Dzięki istnieniu franszyzy właśnie, możliwe jest znaczące obniżenie składki, co jest szczególnie korzystne na przykład dla ubezpieczonych o niskiej (lub zerowej) szkodowości, gdy ubezpieczenie jest dla nich obowiązkowe.
Dla przykładu, w przypadku franszyzy integralnej (zwanej także warunkową) ubezpieczony ponosi całość finansowej odpowiedzialności do pewnej kwoty. Innymi słowy, za drobne szkody płaci ubezpieczony we własnym zakresie, jeśli jednak finansowa odpowiedzialność przekracza ustaloną w umowie ubezpieczeniowej kwotę, to szkodę w całości opłaca zakład ubezpieczeń. Dzięki temu, że ubezpieczyciel nie zajmuje się drobniejszymi roszczeniami, możliwe jest obniżenie składki ubezpieczeniowej.
Warto przy okazji zaznaczyć, że wysokość tego minimalnego progu może być różna w zależności od umowy. Próg ten może być wyrażony kwotowo lub procentowo w zależności od sumy ubezpieczenia.
Franszyza redukcyjna (bezwarunkowa) - w odróżnieniu od integralnej - nie posiada progu minimalnych kosztów pokrycia szkody, od którego pełną odpowiedzialność przejmuje zakład ubezpieczeń. Zamiast tego, przy każdym zasadnym roszczeniu, część finansowej odpowiedzialności spoczywa na ubezpieczonym, resztę zaś pokrywa towarzystwo ubezpieczeń.
Także w tym przypadku część odpowiedzialności ubezpieczonego może zostać wyrażona zarówno kwotowo (ubezpieczony przy każdej szkodzie płaci x złotych) lub procentowo – wtedy wysokość franszyzy określona jest przyjętym procentem sumy ubezpieczenia. Część finansowej odpowiedzialności za szkodę, jaka spoczywa na ubezpieczonym, określana jest często w warunkach ubezpieczenia „udziałem własnym”. Wykorzystanie zapisu o stosowanym w umowie udziale własnym również ogranicza koszty składki ubezpieczeniowej.
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić lepszą wygodę użytkowania. Przy korzystaniu z tej strony wyrażasz zgodę na używanie przez nas wszystkich plików cookie zgodnie z warunkami naszej polityki plików cookie. Dowiedz się więcej »
Ta strona używa plików cookie
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić lepszą wygodę użytkowania. Przy korzystaniu z tej strony wyrażasz zgodę na używanie przez nas wszystkich plików cookie zgodnie z warunkami naszej polityki plików cookie. Dowiedz się więcej »
Szczegóły
O plikach COOKIE
Niezbędne
Te pliki cookie są konieczne dla prawidłowego funkcjonowania naszej strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszym systemie.
Te pliki cookie gromadzą informacje o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony, na przykład poprzez analityczne pliki cookie. Nie umożliwiają one bezpośredniej identyfikacji konkretnego użytkownika.
Rejestruje unikalny identyfikator odwiedzającego witrynę w celu śledzenia sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny. Dane służą do celów statystycznych. Przekazywanie danych do krajów trzecich: USA. Google spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada certyfikat zgodności z Ramami Ochrony Danych, co wskazuje, że Twoje prawa jako osoby, której dane dotyczą, mogą być zagwarantowane.
Ten plik cookie przechowuje unikalny identyfikator osoby odwiedzającej witrynę i śledzi sposób, w jaki odwiedzający korzysta z witryny. Dane służą do celów statystycznych. Transfer danych. do krajów trzecich: USA. Google spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada certyfikat zgodności z Ramami Ochrony Danych, co wskazuje, że Twoje prawa jako osoby, której dane dotyczą, mogą być zagwarantowane.
Funkcjonalność
Te pliki cookie umożliwiają stronie internetowej zapewnienie większej funkcjonalności i personalizacji.
YouTube to należąca do Google platforma do hostingu i udostępniania filmów. YouTube zbiera dane użytkowników za pośrednictwem filmów osadzonych w witrynach internetowych, które są agregowane z danymi profilu z innych usług Google w celu wyświetlania ukierunkowanych reklam odwiedzającym w wielu ich własnych i innych witrynach.
Reklama
Te pliki cookie służą do tworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania odpowiednich reklam na innych stronach. Nie przechowują one bezpośrednio danych osobowych, opierając się na jednoznacznej identyfikacji przeglądarki i sprzętu internetowego.
Pliki cookie
Pliki cookie to niewielkie pliki tekstowe przechowywane na Twoim komputerze przez odwiedzane strony internetowe. Służą one ułatwieniu nawigacji i wykonywaniu funkcji na stronie. Niezbędne pliki cookie do prawidłowego funkcjonowania strony nie wymagają zgody przed ustawieniem ich obsługi w przeglądarce.