Dekalog FIS - reguły Międzynarodowej Federacji Narciarskiej

Organizacja przywołana w tytule tekstu już od 1924 roku dba o rozwój i bezpieczeństwo uprawiania narciarskich sportów zimowych. Słyszał o niej zapewne ten, kto nieraz kibicował Małyszowi, Stochowi czy innemu Żyle. Jednak nie wszyscy wiedzą, że poza organizowaniem zawodów sportowych i ustanawianiem ich reguł, FIS* zajmuje się także bezpieczeństwem narciarstwa rekreacyjnego.

Oto Dekalog FIS, czyli zestaw 10 zasad właściwego zachowania dla narciarzy i snowboardzistów.

Po pierwsze, zachowuj się tak, by nie stwarzać zagrożenia dla innych ludzi. Zasada z pozoru prosta i oczywista, w praktyce jednak ciągle nieprzestrzegana. W jej znaczeniu mieści się bowiem na przykład ostrożność w testowaniu nowego sprzętu lub manewrów oraz świadomość naszej odpowiedzialności za szkody wynikające z usterek własnego wyposażenia.

Po drugie, kontroluj swój styl i swoją szybkość jazdy. Dostosuj je do warunków atmosferycznych, stanu trasy, liczby ludzi na stoku, a przede wszystkim do swoich umiejętności. Panowanie nad jazdą na nartach oznacza nie tylko zdolność do wyhamowania w razie niebezpieczeństwa, ale także dostosowanie prędkości ślizgu do widoczności na stoku np. podczas gęstych opadów śniegu .

Po trzecie, umiejętnie wybieraj kierunek jazdy. W praktyce na wybór kierunku ma wpływ zarówno zdolność do zaplanowania kolejnych decyzji z wyprzedzeniem, jak i zdolność do natychmiastowej zmiany kierunku jazdy w razie zagrożenia. Na stoku nie ma sygnalizacji świetlnej, lecz pierwszeństwo ma ten, który znajduje się poniżej Ciebie. Niemniej jednak niezwykle ważne jest, by Twoje manewry były płynne i czytelne dla osób jadących szybciej od Ciebie.

Po czwarte, w sytuacji wyprzedzenia zadbaj, by cały Twój manewr został wykonany bez utrudnień dla innych narciarzy. To wyprzedzający ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczne mijanie na stoku. Zachowanie odpowiedniej odległości oznacza w tym sensie nie tylko pozostawienie innym miejsca na ruch, ale dotyczy także np. kwestii pryśnięcia śniegiem spod nart, który może zmniejszyć widoczność narciarzowi obok. Zauważ, że na stoku wolno wyprzedzać z każdej strony, warunkiem jest zachowanie bezpiecznej odległości.

Po piąte, jeśli po zatrzymaniu włączasz się do ruchu, upewnij się, że nie stworzysz zagrożenia dla osób jadących z góry. Zgodnie z regułą numer 3, jeśli włączasz się do ruchu, nawet powoli, masz pierwszeństwo względem narciarzy znajdujących się wyżej na stoku. Zadbaj jednak o to, by Twój ruch był możliwie płynny i czytelny dla innych.

Po szóste, jeśli wystąpi konieczność zatrzymania, przerwij jazdę przy krawędzi stoku. Nie zatrzymuj się pośrodku, a w razie upadku postaraj się jak najszybciej usunąć się z trasy. W przypadku miejsc na stokach o ograniczonej widoczności lub bardzo wąskich, zatrzymywanie się jest niewskazane.

Po siódme, jeśli musisz poruszać się w górę lub w dół stoku pieszo, koniecznie rób to idąc skrajem trasy. Poruszanie się pod prąd jest zagrożeniem samo w sobie, jednak nawet ślady butów na śniegu mogą stanowić zagrożenie dla narciarzy lub snowboardzistów.

Po ósme, postępuj zgodnie ze znakami narciarskimi i oznaczeniami trasy. Choć każdy może swobodnie dobrać stopień trudności zjazdu (zielony, niebieski, czerwony, czarny), to należy konsekwentnie stosować się do oznaczeń na stokach, w tym informujących o niebezpieczeństwie czy końcu trasy.

Po dziewiąte, masz obowiązek nieść pomoc poszkodowanym. Ta zasada wydaje się jeszcze bardziej oczywista niż pierwsza z wymienionych, jednak warto w tym miejscu uświadomić sobie, że za uderzenie w innego narciarza i ucieczkę z miejsca zdarzenia ponosimy taką samą odpowiedzialność karną, jak za wykroczenie drogowe.

Po dziesiąte, jeśli jesteś uczestnikiem lub świadkiem wypadku na stoku, masz obowiązek ujawnienia swej tożsamości i podania danych osobowych potrzebnych m.in. w kwestii ustalenia odpowiedzialności kryminalnej lub cywilnej za zaistniałe zdarzenie.

 

*Fédération Internationale de Ski

© 2009 - 2018 Mentor Ubezpieczenia Indywidualne sp. z o.o. Regulamin Polityka Prywatności o Mentor Ubezpieczenia Kontakt